Még egyet, ugyanabból!

thumb_COLOURBOX7774156

Nocsak, gyarapodunk, gyarapodunk? Nyilvánosságra került három pályázó neve, akik benyújtották a jelentkezésüket az FIA „F1-es csapat kerestetik 2015-re vagy ’16-ra” című felhívására.

A nemzetközi sajtóban keringő listán az alábbi címszavak szerepelnek: amerikai csapat, Stefan GP, Colin Kolles. De jaj, miért van ilyen csúnya déja vu érzésem?

Amerika visszainteget?

Mindenkinek az emlékében élénken élhet még a nagy reményekkel induló, majd nevetségbe fulladó USF1 2010-es nevezése és bukása, amely után kicsit mindannyian elbizonytalanodtunk, hogy ha már egy amerikai csapat sem tud rendes F1-es projekttel előállni, akkor mégis ki?

ydxfjch

Azóta eltelt pár év, lett USA Nagydíj, majdnem kettő, a szőnyeg alá söprődtek a rossz emlékek, és színre lépett az ország újabb kalandora, a NASCAR-csapatfőnök Gene Haas személyében. Ennek a formációnak elődjével szemben nagy előnye, hogy nem egy művészi gondolkodású újságíró és egy nagy terveket szövögető mérnök áll mögötte, hanem egy fiatal, mégis sikeres versenycsapat, amelyről azért már jobban el tudjuk képzelni, hogy F1-es babérokra is pályázik.

Mindez újabb alapot szolgáltat a Danica Patricket az F1-gyel összekötő feltételezéseknek is, hiszen az USA versenyzőnagyasszonya történetesen pont a Stewart-Haas Racing alkalmazásában áll, tavalyi szezonja pedig a lendületes kezdés után kiábrándítóan alakult. Persze mindez még csak kósza teória, de ha valaki, hát Haas biztosan nem bohóckodás céljából vinné őt az F1-be, mint attól ugyebár leginkább tart. Ráadásul Patrick az Illinois állambéli Roscoe városában nőtt fel, így vélhetően Lewis Hamiltonnal is hamar bensőséges viszonyt alakítana ki.

NASCAR Daytona 500

Név alapján persze, hogy mindenki őket látná szívesen a sportban, hiszen a világ és az autósport egyik vezető hatalmaként sokkal inkább ott van a helyük, mint holmi balkáni népségeknek.

Ám eközben a bolygó másik felén…

 

Három a szerb igazság!

Ez a mondás bizony a szerbekre mindenkinél jobban illik, hiszen náluk a három felmutatott ujj napi szinten használt nemzeti szimbólum, na meg egyesek szerint a szerb világBalkánuralmi törekvések jelképe, mint ahogy azt Kazuki Nakadzsimának is bevezető leckeként megtanították első, és talán utolsó Stefan GP-nél töltött munkanapján.

Na meg azért is, mert 2010 és 2011 után 2015-ben harmadszor szeretnének csatlakozni az F1-es mezőnyhöz.

acf1-blog-stefan-gp-dont-steal-this

A repülőgépbizniszben mozgó Zoran Stefanović semmiből jött, és azóta is a semmi ágán ülő alakulata pedig igen patinás versenyzői névsorral rendelkezett, mielőtt későn érkezőként nem kapta volna meg az indulási jogot. A Williamstől kiebrudalt japán mellett ugyanis a bemutatásra nem szoruló Jacques Villeneuve-vel, valamint az azóta már szintén különös hírnévre szert tévő Pastor Maldonadóval is szerződésben álltak, nem beszélve arról, hogy a Toyota 2010-es modelljét küldhették volna harcba, ami Timo Glock elmondása szerint is világmegváltásra született, mielőtt az ázsiai csapat egy újabb legendásan rossz stratégiai döntés eredményeként úgy nem döntött volna, hogy mégsem kér belőle.

Az azóta eltelt időben a Stefan GP minden szeretett volna már lenni. Többek között magát áruba bocsátó tesztcsapat, szerbiai F1-es pályaépítő és a GP2-ből távozott Coloni megvásárlója is (amit az orosz tesók, a Russian Time happolt el előlük). A legfeltűnőbb azonban, hogy mindezek közül végül egyik sem lett, így míg az USF1 nevetségessé, a szerbek inkább szavahihetetlenné váltak a közvélemény szemében.

stefan-gp-yeah-right

De legalább majica már van

Pedig a mostani újabb feltűnésük után már illene őket komolyan venni. Mert belegondolva, ha én egy csak blöffölt F1-es csapattal nevező szerb üzletember lennék (de miért is ölne pénzt valaki ilyenbe?), akkor inkább örülnék, hogy az előző alkalommal nem buktam le a nyilvánosság előtt, ortodox szakállat növesztenék, fognám minden vagyonom és elrejtőznék a Suva planina szélárnyékos oldalán valamelyik kisebb kaliberű háborús bűnös tőszomszédságába, nem pedig arra törekednék, hogy egy újabb hamvába holt nevezésre kidobjak az ablakon még 5000 dollár adminisztrációs díjat.

Figyeljünk a szerbekre, mert ha ők valamit akarnak, akkor arról nem nagyon fognak lemondani, kerüljön, amibe kerül. Ha máshonnan nem, hát a vízilabdameccsekről mindenki emlékezhet erre.

 

Kolles nem tágít

Két dolog van, amit még azok is tudnak az F1-ről, akik soha az életükben nem néztek vagy olvastak semmit, ami a sporthoz kötődik. Az egyik, hogy Michael Schumacher hétszeres világbajnok, a másik pedig, hogy Colin Kolles egy román származású fogorvosból lett csapatvezető, aki a mezőny végén tanyázó istállók útját egyengeti, hagyományosan a rossz irányba.

Motor Racing - Le Mans 24 Hour -  Le Mans, France

Születési nevén Călin Colesnic látszólag tényleg körbejárta már az összes létező sereghajtót, de ez csak azért tűnik így, mert a Jordan Midlanddé alakulásánál, Spykerré vedlésénél és Force Indiaként való reinkarnálódásánál is ott bábáskodott. Aztán a 2010-re a mezőnyben helyet kapott Campos is a jelenlétében keresztelődött át HRT-vé, majd két év múlva onnan is eltűnt.

Az egyelőre rejtély, hogy ezúttal miféle képződménynek szeretne az élére állni Kolles, aki noha elismert szakember, de valahogy egy olyan vízimentő látszatát kelti, aki mindig ott van, hogy utánad dobja az úszógumit, úszni azonban ő maga sem tud. Személyisége viszont különleges: minden kelet-európai rafinériával megáldott, szókimondó, a maga útját járó karakter, aki kicsit mintha az előző évszázad privát csapatfőnökeit idézné, de mégis sikerült már kétszer feljutnia a nagyvállalatok és a pénz által irányított modern F1-be. Meglehet a harmadik?

Na, kit szeretnénk jövőre a mezőnyben látni?